flyby

Wonwoo Lee, Keunwook Ji, Ingee Chung

24.4.25. ⏤ 5.23.

0:00

24. 6. 13. ⏤ 7. 12.



오희원 Oh Heewon

이영수 Youngsoo Lee

이진형 Jinhyung Lee


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형이상학적 개념으로써의 무(無)는 잡념과 상념을 버리고 온전히 정신을 비워 침묵하는 상태를 의미하기도 한다. 누구나 한번쯤 자발적 진공(眞空)의 상태에 안착하는 바램을 가져본다. 주변의 어지러운 것으로부터 사라지는, 그것이 도피이든 회피이든 외부의 압력을 벗어나 스스로에게 무의(無義)한 자격을 부여하고자 무던히도 노력했을 터이다. 삶이 그렇다. 욕심과 욕구를 버리기 위해 비워내고 쉬어가려 노력하지만 그 또한 내재적 욕심이지 않은가. 끊임없는 굴레에서 마주치는 현상학적 경험들로부터 온전히 멀어지는 기회가 우리에게는 필요하다. 전시의 제목 《0:00》는 ‘진공의 시간’을 은유적으로 연상시키고 여기 마주하는 세가지 다른 화면은 보는 이들에게 은유를 넘어 몸소 체화하는 기회를 선사한다.


시각적으로 간결하고 명료한 마무리에 비해 짙은 농도와 그로 인해 묵직하게 공명하는 울림은 이진형의 화면으로부터 마주할 수 있다. 그는 원하는 이미지를 도출해내기 위해 복합적으로 수집한, 현실의 그 어떤 것과 조응하지 않는 불특정한 시각이미지의 더미를 한없이 바라보고 몰두한다. 그리고 그 과정에서 포착되는 찰나의 이미지를 정제하고 작업에 녹여내는 수없는 번뇌와 행위의 결과물로 자신의 집요한 과정을 드러낸다. 조용하고 단정한, 구상과 추상이 혼재된 조형적 언어의 이면에는 작가가 말없이 숨겨놓은 자기 수행의 흔적이 짙게 깔려 있어 마주할수록 깊이 있는 안식을 전해 그 특유의 잔잔한 화면이 완성된다.


그로테스크와 소프트의 경계에 선 다듬지 않은 듯 날 선 터치는 2미터가 넘는 화폭 위를 종횡무진 가로지른다. 꿈틀대는 움직임과 신체의 언어를 재료적 물성을 통해 표현하는 것은 곧 유기적으로 맹렬히 뒤엉키는 감각을 일깨우고 이러한 메커니즘에 기반하여 화면 위로 환상적이고 리드미컬한 아우라가 펼쳐진다. 거침없는 붓의 자국은 작가의 지난 행적을 역순행하듯 오롯이 감각된 경험에 의존한 채 자유로운 흐름을 탄다. 신작에서 확인되는 왁스와 오일의 물성을 이용한 이영수의 화면은 가늠할 수 없을 정도의 축적된 밀도를 통해 그 속에 가까이, 서서히 잠영하도록 만들어 결과적으로 우리 의식을 진공의 상태로 전환시키기에 이른다.


비가 온 뒤 펼쳐지는 햇무리의 장면처럼, 그 위로 한 겹 은색 실크가 주변을 휘감아 공중 곡예를 한다. 눈앞은 셔터의 터짐과 같이 환하게 차오르고 그 안에 무아지경으로 부유하는 자신을 들여다본다. 오희원의 연작 〈Dispersion 분산〉은 가벼운 부유감을 정체화한 추상으로 반복되고 변주하는 드로잉의 투명한 레이어가 공간감을 형성하고 화면 위 부유물의 운동성은 얕은 질감의 부피로 조직된다. 그는 투명한 기후적 상태와 같이 형체를 특정할 수 없도록 물리적 부피를 지우고 미세입자처럼 가볍게 존재하는 무형적인 상태의 회화를 추구한다. 이 과정에서 은분의 투명성과 빛의 반사가 혼합되어 적층하면서 언어로는 치환되지 않는 귀잠과 같은 몽환적인 씬(scene)이 구성되는 것이다.


0시 00분, 절대적인 시간. 실질적인 체화가 있기에 비로소 존재하게 되는 진공의 시간이다. 그 시간 안의 우리는 진한 농도의 가시적 울림과 진동, 강렬하면서 부드럽게 너울지는 리듬과 그 속에 부유하는 자신을 마주하는 경험을 한다. 이미 열려 있는 장 안에서 존재자로서의 자격을 지우고 부디 잠시 떠나 있는 자아를 발견하는 시간이 되기를 기대해본다.


- 최민지 디렉터, Prompt Project 

 


                                   


“Nothingness” as a metaphysical concept can also mean the state of silence devoid of distracting thoughts after completely emptying the mind. Everyone at one time wishes to settle down into a voluntary vacuum state. One greatly endeavors to grant oneself meaninglessness to disappear from the surrounding chaos and to deviate from outside pressure, whether as an escape or evasion. Life is like that. One tries to empty oneself and take a breather to empty greed and desires, but this may also be an immanent craving. We need the opportunity to absolutely distance ourselves from phenomenal experiences which we face in endless bondage. The title of the exhibition 0:00 metaphorically brings up the image of ‘vacuum time’ and the viewers of the three different frames are provided with the opportunity to exceed the metaphor and personally experience ‘vacuum time.’


When looking at JinHyung Lee’s painting, one faces an echo which resonates heavily with the deep concentration in contrast to the visually concise and lucid finish. The artist endlessly looks and immerses himself in a heap of unspecific visual images—images that do not correspond to anything in reality—which he has collected in order to deduct the image he wants. Lee reveals in the results that very tenacious process of capturing and refining the fleeting image. On the other side of the quiet and tidy sculptural language which is blended with figuration and abstraction, the artist has quietly buried the residues of his performance. A deep rest is conveyed as one looks deeper into his unique, tranquil frame.


A rough touch bordering between the grotesque and the soft crisscrosses all over the canvas which is over two meters long. Expressing wriggling movements and body languages through materiality awakens one’s organically entangled senses, and through this mechanism, a fantastical, rhythmical aura unfolds on the canvas. Inexorable brush marks, as if retracing the artist’s past act, flow freely relying only on sensory experiences. The materiality of wax and oil which can be found in artist Youngsoo Lee’s new work, through its accumulated density beyond measure, makes us closely and slowly submerge ourselves in it, eventually transforming our consciousness into a vacuum state.


Like a sun glow after rainfall, one layer of silver silk sweeps the surrounding as an aerial act. Before our eyes, it brightly rises like the touch of a bursting shutter and one looks at oneself drifting into a trance inside. Dispersion series by artist Oh Hee Won is a light drift that established itself as an abstraction. Various and repetitious drawings of transparent layers form space and the activity of floating matters on top of painting operates as a thin texture of volume. The artist pursues an intangible state of painting which exists lightly like fine particles and erases physical volume, like the transparent climatic state. In this process, transparency of silver powder combines with reflection of light to laminate and compose dreamlike scenes like a deep sleep, which cannot be substituted by language.


0 hour, 0 minutes is an absolute time. Because there is an actual embodiment, a vacuum time can exist. Inside that time, we can experience fabricated echo and vibration of dense concentration, intensive yet soft rolling rhythm, and ourselves drifting inside it. I hope that this exhibition will be a time for you to erase your qualifications as an entity within the already open field and to discover your temporarily absent self.


-Minji Choi, Director of Prompt Project


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